4evergreen teelt rode, gele, groene en oranje paprika’s op drie locaties in het Westland en drie in Zuidwest-Nederland. De paprika’s worden in totaal onder 100 hectare glas geteeld. Per jaar worden ongeveer 30 miljoen kilo paprika’s geleverd voor zowel de Nederlandse markt als de export. De teelt op zes verschillende locaties is een logistieke uitdaging, weet Gunter. “Het voordeel van de software van Nitea is dat op alle locaties tot op medewerkersniveau kan worden meegekeken.”
Centrale database
De paprikakwekerij heeft op het hoofdkantoor een centrale database waarin alle gegevens worden ingevoerd. ”Dat is voor ons de gemakkelijkste route, anders zou je op elke locatie moeten inbellen”, aldus Gunter. 4evergreen maakt in Work-IT gebruik van modules voor Arbeid & Productie, Planning, Scannen en Registreren met de telefoon, en de module voor gedetailleerde berekening van Toeslagen en Bonussen. “We proberen binnen de kassen op data te sturen. Arbeid is de grootste kostenpost. Daar zitten we met de module voor Arbeid & Productie nu bovenop.”
Een ander voordeel van Work-IT vindt Gunter dat alle data aan elkaar kan worden gekoppeld, er kan daardoor gemakkelijker worden geschakeld, zegt hij. “Het maken van rapportageoverzichten is eenvoudiger geworden en het is gemakkelijker om medewerkers binnen de locaties uit te wisselen, omdat alle managers met hetzelfde systeem werken.” “Work-IT heeft ons nog meer efficiëntie in de bedrijfsvoering opgeleverd.”
4evergreen werkt nu drie jaar met Work-IT software. Gunter was vanuit een vorige werkgever al bekend met de software van Nitea. “Door schaalvergroting voldeed het vorige systeem waarmee we werkten niet meer aan de eisen van onze bedrijfsvoering. We wilden een uniform systeem dat we op alle locaties kunnen gebruiken. We hebben meerdere softwarepartijen uitgenodigd, maar Nitea paste het beste bij ons. Work-IT kan de toepassingsmogelijkheden bieden waarnaar wij op zoek waren. Het mooie van Nitea is ook dat het bedrijf altijd zijn software blijft doorontwikkelen.”
Meedenken met Nitea
De implementatie van Work-IT is goed verlopen, vindt Johan Gunter. “We zitten elke drie maanden bij elkaar. Als wij tegen zaken in het systeem aanlopen, is Nitea altijd bereid om als het mogelijk is naar oplossingen te zoeken. Er wordt ook van je verwacht dat je meedenkt. Verder blijven we goed op de hoogte van de ontwikkelingen binnen Work-IT, we hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden. De begeleiding is prima, de helpdesk is goed bereikbaar en we hebben onze vaste aanspreekpunten binnen Nitea.”
Het mooie van het softwarebedrijf is dat het door tuinders voor tuinders is opgericht, besluit Gunter. “Als wij een wens hebben, leggen we die bij Nitea neer. Als andere glastuinbouwbedrijven daar ook wat aan hebben, wordt die wens geïmplementeerd in de Work-IT software. Daarmee onderscheidt Nitea zich van de concurrentie. Wij hebben bewust de keuze gemaakt, je stapt niet zomaar over naar een ander softwarebedrijf. We zitten prima bij Nitea.”
(Het klantverhaal hierboven is ingekort en in samenwerking tussen Annemarie Gerbrandy van Klare Taal en 4evergreen tot stand gekomen. Een uitgebreidere versie, evenals vele andere klantverhalen, zijn via Nitea beschikbaar in PDF.)